Środa, 7 czerwca, jest pierwszym od dawna dniem bez remontu na ulicy Grabiszyńskiej. Do użytku wrocławian oddany został drugi z peronów wiedeńskich. Ich budowa miała na celu przede wszystkim poprawienie bezpieczeństwa pieszych i pasażerów, a także zwiększenie komfortu ich podróży na który składa się przecież również wsiadanie do tramwajów i wysiadanie z nich.
Przystanki wiedeńskie na ulicy Grabiszyńskiej
Charakterystyczne wzniesienia mają na celu przede wszystkim poprawienie bezpieczeństwa. Perony wiedeńskie to nie tylko komfort podróży, ale również automatyczne spowolnienie ruchu. Przez zwartą zabudowę ulicy Grabiszyńskiej występuje tam spory ruch pieszy, dlatego na odcinku objętym inwestycją pojawiły się dodatkowe elementy zwiększające bezpieczeństwo pieszych i pasażerów:
- ograniczenie prędkości do 30 km/h,
- wyniesione przejście dla pieszych i próg spowalniający,
- nowy program sygnalizacji, wstrzymujący wjazd dla ruchu indywidualnego w momencie pojawienia się przystanku tramwaju lub autobusu.
- W ramach zakończonego właśnie zadania przebudowano dwa bliźniacze przystanki „Bzowa – Centrum Zajezdnia”. Perony wiedeńskie od lat funkcjonują we wrocławskiej przestrzeni miejskiej, i jest to rozwiązanie cenione zwłaszcza przez seniorów, osoby o szczególnych potrzebach oraz rodziców z wózkami dziecięcymi – mówi Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.
Co dokładnie zrobiono na ul. Grabiszyńskiej?
Prace budowlane rozpoczęły się połowie grudnia 2022 roku, a ich zakres obejmował roboty drogowe, reorganizację zieleni, budowę odwodnienia, organizację ruchu zastępczego i docelowego.
W ramach zadnia wykonano:
- nawierzchnię przystanków wiedeńskich z masy mineralno- bitumicznej, ograniczonej od strony torowiska peronowym krawężnikiem kamiennym 43,5x36 cm a od strony peronu krawężnikiem kamiennym 20x30 na ławie z betonowej C12/15 z oporem;
- chodniki i perony o nawierzchni z kostki betonowej szarej gr. 8 cm;
- ścieżkę rowerową z masy mineralno-bitumicznej - po stronie północnej na odc. od pomiędzy istniejącym ciągiem pieszo rowerowym a wjazdem na stację benzynową
- ścieżkę rowerową w bezpośredniej bliskości drzew z nawierzchni typu Terraway;
- w rejonie przejść dla pieszych oraz wzdłuż peronów - paski z płytek integracyjnych kierunkowych typu STOP;
- montaż nowych mebli przystankowych (wiaty, słupki, ławki oraz kosze);
- reorganizację zielenie poprzez nasadzenia 450 sadzonek kaliny hordowiny oraz organizację zieleńców.
Grabiszyńska chwilowo jest przejezdna, jednak zaraz znów rozpoczną się tam prace
Po ukończeniu dwóch pierwszych przystanków wiedeńskich, ZDiUM ma w planach budowę kolejnych - tym razem na skrzyżowaniu Grabiszyńskiej z al. Pracy w rejonie przystanku „Hutmen”. Obecnie trwa etap projektowania, a przetarg na wykonanie zadania ogłoszony zostanie po jego zakończeniu.