Jak co roku, 4 lutego, z okazji Światowego Dnia Raka Piersi, organizatorzy kampanii edukacyjnej „Dotykam=Wygrywam” przypominają o profilaktyce raka piersi. Podkreślają, że jest ona jednak ważna nie tylko tego dnia, ale przez cały rok. Jak wynika z badań, pomimo wielu lat działań edukacyjnych, nakłaniających do samobadania, w naszym kraju na raka piersi umiera co roku ponad 5 000 kobiet.
W ramach kampanii w województwie dolnośląskim udało się zebrać ponad 1000 staników do recyklingu. Od początku istnienia projektu zebrano ich w sumie 115 493 (7 ton).
Organizatorki zachęcają: badajmy piersi
Głównym celem kampanii jest promowanie profilaktyki raka piersi poprzez popularyzację nawyku ich samobadania. Pomysłodawczynią i organizatorką akcji jest Izabela Sakutova, międzynarodowa ekspertka brafittingu.
- W marcu, po wybuchu pandemii, nie przypuszczałam, że uda nam się w tym roku przeprowadzić kampanię. Nie mieliśmy także pewności, czy będziemy w stanie zorganizować coroczną zbiórkę używanych staników do recyklingu, dlatego tym bardziej jestem wdzięczna, że 9-ta edycja „Dotykam=Wygrywam” stała się rzeczywistością – mówi Izabela Sakutova. - Dzięki zaangażowaniu ponad 170 sklepów brafittingowych, współpracujących z marką Panache, udało się zebrać prawie 19 000 biustonoszy. Środki zebrane w ten sposób trafiły na konta dwóch organizacji: Stowarzyszenie Polskie Amazonki, Ruch Społeczny oraz fundacji Wsparcie na Starcie.
W Polsce rak piersi znajduje się na pierwszym miejscu wśród diagnozowanych nowotworów. W ciągu ostatnich 30 lat zachorowalność na nowotwory złośliwe piersi wzrosła ponad dwukrotnie. Ponad 18.000 kobiet wg danych Krajowego Rejestru Nowotworów zapada na raka piersi, i prawie 1/3 z nich umiera. Głównym powodem tego jest zbyt późne jego wykrycie.