Budowa drogi S5 między Wrocławiem a Sobótką. Jaki wariant przebudowy wybrano?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że nowy fragment drogi ekspresowej S5 Sobótka - Bolków zacznie się między Wrocławiem a Sobótką. Będzie to nowy węzeł drogi S8(Wrocław - Kłodzko) oraz S5 - węzeł Olbrachtowice.
Jak wynika z informacji GDDKiA, wybrany wariant maksymalnie zmniejszy uciążliwość dla przyrody i mieszkańców, jazda ma być szybka i komfortowa. Drogowcy wyjaśniają, że wszystkie analizowane warianty przewidywały przebieg po nowym śladzie, bez ingerencji w istniejące pasy drogowe, poza miejscami przecięcia obecnej DK5 i DK35 z planowaną S5 i połączenia z jej węzłami.
- W ramach zadania miałaby powstać nowa dwujezdniowa, dwupasowa droga ekspresowa o długości ok. 50 km pomiędzy Sobótką a Bolkowem. Na trasie miałoby powstać osiem węzłów drogowych: Olbrachtowice, Tworzyjanów, Marcinowice, Świdnica, Wałbrzych, Świebodzice, Serwinów, Bolków – czytamy w komunikacie.
Jakie są dalsze etapy prac? Zgodnie z planem, na początku 2024 roku GDDKiA planuje złożyć wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Następnym etapem, po otrzymaniu tej decyzji, będzie przeprowadzenie badań geologicznych i opracowanie dokumentacji niezbędnej do ogłoszenia przetargu na wykonawcę inwestycji. Potrzebny jest jeszcze m.in. projekt budowlany, więc sama budowa może się rozpocząć najpewniej w 2028 roku i potrwa około 3 lata.
Prace na odcinku S3 Bolków – Kamienna Góra
GDDKiA poinformowała również o postępie prac na budowie drogi ekspresowej S3 (16-kilometrowy odcinek) Bolków - Kamienna Góra. - Budowany 16-kilometrowy odcinek Bolków - Kamienna Góra jest gotowy prawie w 89 procentach – przekazano w najnowszym komunikacie.
Przypomnijmy, że we wrześniu udostępniony do ruchu został fragment od Kamiennej Góry do Lubawki. Zakończenie całej inwestycji planowane jest na połowę 2024 roku. Koszt prac to ponad 1,5 miliarda złotych.