Budowa TAT na wrocławskie Jagodno trwa. Kiedy będzie tramwaj?
Trasa Autobusowo-Tramwajowa na wrocławskie Jagodno to jedna z największych i najważniejszych inwestycji komunikacyjnych w mieście. Prace prowadzone są od centrum miasta w kierunku wspomnianego osiedla.
- Na odcinku od Świeradowskiej przez okolice ronda na wysokości ul. Terenowej do Lutosławskiego wykonawcy położyli już dwie warstwy podbudowy bitumicznej, brakuje tylko warstwy ścieralnej. Udało nam się już zrobić "na gotowo" przejazd przez ul. Terenową - kierowcy przez kilka tygodni jechali zamiast Terenową przez Lutosławskiego. Obecnie do końca wakacji zamknięto wlot Lutosławskiego w celu budowy kanalizacji deszczowej oraz buspasa przecinającego tę ulicę. Objazd Lutosławskiego poprowadzono podobnie, tj przez ul. Granitową i właśnie otwartą Terenową - opisuje Łukasz Cwojdziński, kierownik projektu.
Wielu kierowców skracało sobie przejazd na Wojszyce z Jagodna i okolic przez ul. Drabika. Samochody parkowane niezgodne z przepisami bezpośrednio na jezdni uniemożliwiały swobodny ruch dwukierunkowy. Z tego powodu miasto wprowadziło na wspomnianej ulicy tymczasowy zakaz zatrzymywania, a Straż Miejska kontroluje i interweniuje.
- Prace toczą się również na dalszych odcinkach. Wykonawcy pracują też za Lutosławskiego i podążają w kierunku planowanej pętli na Kajdasza. Od Lutosławskiego do około 150m przed skrzyżowaniem z Kopycińskiego jest już gotowa podbudowa betonowa oraz warstwa podbudowy z betonu asfaltowego. Od Kopycińskiego do skrzyżowania z Kajdasza wykonali kanalizację deszczową, korytowanie oraz rozpoczęto roboty brukarskie. Wykonawca rozpoczął też prace związane z przebudową sygnalizacji ruchu kolejowego, w obrębie przecięcia buspasa z linią kolejową 285 prowadzącą do Świdnicy. Niebawem zaczniemy prace na samej pętli przy Kajdasza - opisuje Cwojdziński.
Aktualnie jest już półmetek budowy pierwszego etapu TAT na Jagodno. Autobusy pojadą tamtędy latem 2025 roku. Trasa przygotowana jest również wstępnie pod tramwaj:
- powstaje odpowiednia kanalizacja deszczowa na potrzeby odwodnienia przyszłego torowiska tramwajowego;
- budowane perony są dostosowane dla tramwajów;
- geometria buspasa i konstrukcja opiera się na podbudowie betonowej wyprofilowanej na łukach pod montaż torowiska tramwajowego;
- zachowane są rezerwy pod słupy trakcyjne.
Warto przypomnieć też, że toczy się w tej chwili postępowanie przetargowe na opracowanie dokumentacji projektowej dobudowy torowiska tramwajowego i trakcji oraz drugiej jezdni wschodniej dla pojazdów indywidualnych, co razem z istniejąca jezdnią zachodnią umożliwi ruch na dwóch pasach w każdym kierunku.
Realizacja pierwszego etapu całej inwestycji trwa od października ubiegłego roku. TAT ma mieć 2,7 km długości. W ramach drugiego etapu powstanie wspomniane torowisko tramwajowe.