Dolnośląski odcinek autostrady A4 charakteryzuje się bardzo wysokim natężeniem ruchu. Brak pasów awaryjnych często doprowadza do kolizji i wypadków drogowych.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała właśnie, że ze wszystkich analizowanych wariantów rozbudowy autostrady A4 pomiędzy Wrocławiem a Legnicą, wskazała rozbudowę w istniejącym śladzie. To oznacza, że czeka nas poszerzenie starej nawierzchni A4.
Rozbudowa autostrady A4 z Wrocławia do Legnicy. Prace na blisko 80-kilometrowym odcinku
Jak przekazuje GDDKiA, dwujezdniową autostradę z dwoma pasami ruchu i bez pasa awaryjnego zastąpi nowa, z trzema pasami ruchu i pasem awaryjnym. Prace będą realizowane na blisko 80-kilometrowym odcinku drogi.
- Prace prowadzone będą przy utrzymaniu ruchu dwoma pasami w obu kierunkach, przebudowane zostaną węzły i powstaną nowe obiekty inżynierskie nad autostradą – czytamy w komunikacie GDDKiA.
Wskazano również, że równolegle do istniejącej A4 powstanie nowa jezdnia, na którą zostanie przełożony ruch co umożliwi rozbiórkę starej nawierzchni i budowę nowej drugiej jezdni. Jednocześnie drogowcy informują, że są miejsca, gdzie lokalne uwarunkowania nie pozwalają na dobudowę nowej jezdni – tam będzie prowadzona rozbudowa symetryczna w śladzie istniejących jezdni. Rozbudowa będzie uwzględniać lokalne uwarunkowania. Powstaną także miejsca obsługi podróżnych.
Kiedy ruszą kolejne etapy prac? GDDKiA przekazała, że na początku 2024 roku chce złożyć wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Później możliwe będzie przeprowadzenie badań geologicznych, a następnie ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy robót.
„Największy ruch generują kierowcy jadący do i z Wrocławia”
Drogowcy pracowali nad przygotowaniem planu rozbudowy autostrady A4 między Wrocławiem a Legnicą od 2021 roku. Prowadzono m.in. badania terenowe, inwentaryzację przyrodniczą, odbywały się spotkania informacyjne z mieszkańcami gmin, przez które przebiegają rozpatrywane warianty autostrady A4 i drogi ekspresowej S5.
- 13 października bieżącego roku omówiono wszystkie kluczowe aspekty warunkujące wybór wariantu do wystąpienia z wnioskami o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Z przeanalizowanych dokumentów jednoznacznie wynikało, że największy ruch, nie tylko na omawianych drogach, generują kierowcy zmierzający do i z Wrocławia – podkreślają drogowcy.
Stąd ostatecznie odrzucone zostały inne warianty rozbudowy A4, m.in. te które zakładały odsunięcie A4 od węzła bielańskiego, a prowadziły między Wrocławiem a Kostomłotami równolegle do obecnego śladu drogi.