Dobry widok z okna mieszkania poprawia naszą jakość życia. Dobry widok na spacerze pozwala odetchnąć, odpocząć, zebrać myśli. Dlaczego w mieście nie mielibyśmy mieć dobrych widoków? Chcemy, żeby Dobry Widok witał turystów i mieszkańców wracających do domu już od progu dworca, wraz z neonem Dobry Wieczór we Wrocławiu. Neon autorstwa Janusza Tarantowicza zainspirował nas do stworzenia nazwy programu, którego celem jest poprawa estetyki w przestrzeni miejskiej.
Tak mówią twórcy realizatorzy projektu "Dobry Widok". Dobry Widok to działania w ramach projektu Inne Centrum (realizowanego przez Fundację Dom Pokoju z ramienia Biura Rozwoju Gospodarczego) mające na celu poprawę estetyki przestrzeni miejskiej Wrocławia. Dobry Widok obejmuje trzy obszary:
- Metamorfozy witryn wymagających odświeżenia i przeprojektowania
- Ożywianie lokali od dawna czekających na wynajęcie
- Działania edukacyjne i warsztatowe dla przedsiębiorców i projektantów
Metamorfozy Witryn
Zespół projektantów, który sprawdził się odmienianiu wizerunku nadodrzańskich rzemieślników, pracuje nad tym, aby podobny efekt uzyskać na nowym terytorium. Co roku przemienianych jest pięć witryn sklepowych - usunięte zostają stare szyldy, wyklejki i inne szpecące elementy i proponowany jest świeży projekt.
Ożywianie pustych lokali
Szczególnie ulice Piłsudskiego i Kołłątaja zmagają się z problemem lokali handlowo-usługowych latami niezagospodarowanych, zaklejanych kolejnymi plakatami lub źle zaprojektowanymi ogłoszeniami o wynajmie. Martwe witryny pokryte narastającym kurzem i brudem ulicy wnikliwemu przechodniowi przesłaniają niezagospodarowane, zniszczone wnętrza. Obecność zaniedbanych pustych lokali znacząco obniża prestiż ulicy oraz jej walory estetyczne. Im gorzej wygląda lokal i im dłużej stoi pusty, tym niżej spadają jego szanse na nowe życie.
- Nasz pomysł zakłada wykorzystanie wystawienniczego potencjału ogromnych witryn w centrum miasta. Do współpracy zapraszamy galerie sztuki oraz instytucje kultury, aby udostępniły swoje zbiory i podzieliły się doświadczeniem przy aranżacji czasowych miniwystaw w witrynach. Liczymy, że dzięki nietypowemu zagospodarowaniu okna lokali zaczną znów przyciągać wzrok (a zatem i potencjalnych najemców), a sztuka znajdzie nowych odbiorców - mówi Zuzanna Wolny, koordynatorka projektu.
Dobry Warsztat
Wkrótce rozpoczyna się cykl warsztatów i wykładów poświęconych projektowaniu w przestrzeni miejskiej skierowany do projektantów i studentów kierunków powiązanych z projektowaniem, architekturą i urbanistyką.
- Chcemy dać im praktyczne narzędzia w tej specyficznej dziedzinie projektowania i zachęcić do pracy zespołowej. Do wielkiego finału cyklu zaprosimy również przedsiębiorców, którzy chcieliby podjąć współpracę przy odświeżaniu wizerunku swojego lokalu - mówi Zuzanna Wolny.
Wkrótce nowy look otrzyma 5 witryn na Nadodrzu i 5 na Starym Mieście. A kolejnych 5 przedsiębiorców gotowych na zmianę, wciąż jest poszukiwanych.
Przykładem zmiany jest piekarnia Krajewscy, która niegdyś zgłosiła się do projektu w momencie kryzysu.
- Niesamowita zmiana, która bardzo na nasz biznes wpłynęła. Jesteśmy zadowoleni z nazwy "Złoto Nadodrza". Brzmi świetnie i klienci nas bardzo z nią kojarzą - mówi Iwona Krajewska, właścicielka. A dla pana Anatola - tapicera, jak mówi, "witryna jak witryna".
- Nie wiem, czy zmiana witryny coś zmieniła. Wie Pani, klienci przychodzą, załatwiają sprawę i wychodzą. Niektórzy nawet mówią, że tyle lat chodzą tu i nie zauważyli. Ale to miejsce jest dla mnie dobre.
Projektanci zaręczają, że nowy design otwiera biznes na nowe grupy odbiorców.