Wrocław dostrzega skutki pandemii i jej wpływ na przemieszczanie się po mieście.
– Na pewno mniej się poruszamy, a zatem wszyscy odczuwamy, że samochodem jeździ się szybciej i sprawniej niż przed epidemią. To „zasługa” przede wszystkim mniejszego natężenia ruchu aut – spowodowana głównie tym, że pracujemy zdalnie, a przedszkolaki, uczniowie i studenci nie jeżdżą na zajęcia. Zdecydowanie czujemy pozytywny wpływ tej sytuacji na płynność poruszania się po mieście. Nasze tramwaje i autobusy są bezpieczne i kursują regularnie, zgodnie z roboczymi rozkładami jazdy, chociaż mogą przewieźć mniej osób – mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności.
Miasto zdecydowało się na realizację działań, które mają ułatwić mieszkańcom przemieszczanie się po mieście pieszo, rowerem lub komunikacją zbiorową, szczególnie w centrum.
Strefa 30
Powstaną trzy strefy ograniczonej prędkości tempo 30 na ulicach: Świdnickiej, Sądowej i św. Mikołaja.
- Są to ulice, na których już zaplanowano docelowe rozwiązania przyjazne dla rowerzystów, pieszych i pasażerów, jednak do ich realizacji potrzeba jeszcze trochę czasu – mówi Elwira Nowak, dyrektor Wydziału Inżynierii Miejskiej.
Zamknięty odcinek ul. Ruskiej
Z ruchu samochodowego zostanie wyłączony fragment ulicy Ruskiej - od pl. Solnego do ul. Rzeźniczej, na którym widoczny jest największy potok ruchu pieszych, którzy dochodzą z przystanków zlokalizowanych na ul. Kazimierza Wielkiego. W najbliższych tygodniach powstanie tam także nowe przejście dla pieszych. A na wspomnianych odcinku ul. Ruskiej ogródki gastronomiczne uzyskają większą przestrzeń.
Przejście dla pieszych na Legnickiej
Kolejnym ważnym działaniem jest przejście przez ulicę Legnicką przy przystanku tramwajowym „Młodych Techników”, do którego będzie można dojść bez potrzeby pokonywania schodów, a także nowe przejście – na razie jako rozwiązanie tymczasowe, ze względu na wyłączenie tunelu podziemnego – które pojawi się na południowym wlocie placu Dominikańskiego.
Zamknięte ulice przyszkolne
– Przygotowujemy się także do wprowadzenia jesienią pilotażowego projektu „Szkolnej Ulicy” – wzorem miast zachodnich, np. Wiednia. Projekt polega na tym, że na pół godziny przed rozpoczęciem lekcji wyłącza się z ruchu samochodowego fragment ulicy przylegającej do szkoły – żeby pozwolić dzieciom na bezpieczne dojście bezpośrednio do szkoły. W ten sposób chcemy promować dojścia do szkoły pieszo, rowerem lub hulajnogą i zmieniać przyzwyczajenia odwożenia dzieci przez rodziców autem - bezpośrednio pod budynek szkoły – mówi dyrektora Biura Zrównoważonej Mobilności, Monika Kozłowska-Święconek.
Koniec z nielegalnym parkowaniem
– Można uznać, że w centrum miasta słupki są już praktycznie wszędzie tam, gdzie trzeba było zabezpieczyć chodniki przed nieprawidłowym parkowaniem. Planujemy jednak kolejne działania, gdyż w niektórych miejscach, pomimo jednoznacznych przepisów i interwencji Straży Miejskiej, kierowcy nadal parkują z naruszaniem tych przepisów – twierdzi Elwira Nowak.
Tam, gdzie będzie to możliwe, do uwolnienia chodników zastosujemy m.in. elementy zieleni. I tak, w najbliższym czasie od nielegalnego parkowania uwolnione zostaną ulice: Ofiar Oświęcimskich (60 m), Kuźnicza (40 m), Św. Marii Magdaleny (25 m), Jodłowa (40 m), Odrzańska (12 m), Szewska (3 m), Więzienna (30 m), Garbary (34 m) czy Igielna (80 m).
Dla kierowców - dodatkowe parkingi
Bez pomocy nie zostaną kierowcy, którzy w związku z wykonywanymi obowiązkami, zmuszeni są załatwiać sprawy w ścisłym centrum miasta. Specjalnie dla nich na parkingu Narodowego Forum Muzyki wprowadzona zostanie możliwość bezpłatnego parkowania przez pierwszą godzinę.
Do końca roku otwarte pozostaną także szlabany na parkingach Parkuj i Jedź – aby zachęcić, szczególnie przyjezdnych z aglomeracji, do pozostawienia auta i podróżowania po Wrocławiu komunikacją zbiorową.
Dla pasażerów komunikacji zbiorowej
Wrocławskie tramwaje i autobusy są bezpieczne i kursują regularnie – zgodnie z roboczymi rozkładami jazdy – chociaż aktualnie mogą przewieźć mniej osób. W związku z panującą pandemią są regularnie odkażane i wietrzone.
Trwają także prace nad zintegrowanym biletem, pozwalającym poruszać się różnymi środkami transportu, nie tylko w granicach Wrocławia, ale także całej aglomeracji, pamiętając o tym, że dużą część ruchu samochodowego (ok. 250 tys. aut dziennie), generują wjeżdżający spoza granic miasta.
W najbliższym czasie prezydent Wrocławia Jacek Sutryk roześle list skierowany do dużych wrocławskich pracodawców, w którym przekaże gotowy podręcznik „Zrób to sam..., czyli jak zrobić i wdrożyć plan mobilności” (w załączniku). Poradnik zobrazuje sposób promocji i zarządzania zrównoważoną mobilnością w zakładach pracy.