Biuro Zrównoważonej Mobilności przedstawiło propozycję Strefy Czystego Transportu we Wrocławiu. Ma ona obejmować centrum miasta oraz tę część śródmieścia, w której zachowała się przedwojenna zabudowa. Są to osiedla:
- Stare Miasto;
- Nadodrze;
- Ołbin;
- Kleczków;
- Plan Grunwaldzki;
- Przedmieście Oławskie;
- Przedmieście Świdnickie;
- część osiedla Szczepin.
Cała powierzchnia tej strefy to zaledwie 6 proc. powierzchni miasta.
Jakimi samochodami nie będzie można wjechać na Strefę Czystego Transportu we Wrocławiu?
Na wyznaczonym terenie będą stopniowo wprowadzane ograniczenia dotyczące wjazdu samochodów, które nie spełniają norm emisji spalin. Aby sprawdzić, jaką normę spełnia nasz samochód, wystarczy, że zajrzymy do aplikacji mObywatel lub na stronę Ministerstwa Cyfryzacji. Szacuje się, że we Wrocławiu powyżej 95 proc. właścicieli samochodów nie będzie objętych ograniczeniami poruszania się po strefie.
W celu oznakowania pojazdu do późniejszych kontroli uprawnień poruszania się po Strefie Czystego Transportu trzeba będzie wybrać się do urzędu po specjalną nalepkę. Najprawdopodobniej będzie ona jednak potrzebna w przypadku samochodów zarejestrowanych za granicą oraz niespełniających ustalonych norm, ale jednocześnie korzystających z osobnych wyłączeń (np. dla mieszkańców strefy, pojazdów osób z niepełnosprawnościami czy aut zabytkowych).
Urząd Miasta Wrocławia cały czas opracowuje szczegóły restrykcji, jakie zostaną wprowadzone w związku z tą strefą. Prowadzi również konsultacje z mieszkańcami Wrocławia. Po analizie opinii zebranych w pierwszym etapie konsultacji urzędnicy złagodzili kryteria wjazdy do strefy i na początku:
- z restrykcji miałyby zostać wyłączone samochody należące do mieszkańców strefy;
- kolejne zmiany byłyby wprowadzane co 5 lat, aby mieszkańcy mieli czas na dostosowanie się do nich.
Zaplanowane są dalsze narady w związku ze Strefą Czystego Transportu we Wrocławiu. Zostało na nie zaproszonych 20 chętnych osób. Pierwsza część odbyła się 18 listopada, a kolejne będą 25 listopada i 2 grudnia.