Na przystankach autobusowych, kasownikach, w miejskiej przestrzeni pojawiły się plakaty przypominające o obowiązku weryfikacji wieku młodych klientów. Wrocław zachęca też właścicieli sklepów, by przypominali swoim pracownikom o obowiązujących przepisach. Przed seansami filmowymi w Dolnośląskim Centrum Filmowym i w Kinie Nowe Horyzonty emitowane są spoty, w których to rodzice apelują do sprzedawców – NIE SPRZEDAWAJ ALKOHOLU MOJEMU DZIECKU!
Zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości sprzedaż alkoholu nieletnim jest przestępstwem, ale to przestępstwo niełatwo udowodnić. Dlatego Bartłomiej Świerczewski, dyr. Departamentu Spraw Społecznych w UM Wrocławia apeluje do dorosłych: - Gdy stoimy w kolejce, zwracajmy uwagę czy sprzedawca sprawdza dowód młodym klientom. Dowód, pin i zielony – taka powinna być kolejność w przypadku młodych klientów.
Wrocław sprawdził, jak ze swoich obowiązków wywiązują się sklepy w centralnych dzielnicach miasta. Audytorzy pojawili się w 563 sklepach.
- Tylko niespełna 30 proc. sprzedawców zareagowało zgodnie z zapisem ustawy o wychowaniu w trzeźwości. Oznacza to, że w siedmiu na dziesięć badanych sklepów sprzedawca chciał sprzedać alkohol młodym klientom. Teraz do przebadanych sklepów wrócą strażnicy miejscy, a właściciele punktów otrzymają zaproszenie do udziału w bezpłatnych szkoleniach z zakresu ustawy o wychowaniu w trzeźwości – informuje Jadwiga Ardelli-Książek, zastępca dyrektora Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych w UM Wrocławia.
Wszystkie punkty sprzedaży, w których wyniki audytu były negatywne są i będą ponownie skontrolowane przez różne służby.
Wrocław realizuje też programy rekomendowane w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom i opracowuje materiały szkoleniowe adresowane do przedsiębiorców i sprzedawców. Kampanię społeczną „Nie sprzedawaj alkoholu mojemu dziecku” wspiera Fundacja Salida.
Większość dzieci pije
W Polsce chociaż raz w swoim życiu piło ok. 80 proc. uczniów w wieku 15-16 lat i 93 proc. ze starszej grupy (17-18 lat) – wynika z badania przeprowadzonego przez Europejski Program Badań Ankietowych w Szkołach ESPAD. Do upicia się przynajmniej raz w życiu przyznaje się ok. 47 proc. młodszych oraz 76 proc. starszych uczniów. W tym samym badaniu młodzież zwraca uwagę na wysoki poziom dostępności napojów alkoholowych.