Miasto chce wyburzyć zabytkowe Mosty Chrobrego. Konserwator zabytków się nie zgadza

i

Autor: wroclaw.pl

Wrocław

Miasto chce wyburzyć zabytkowe Mosty Chrobrego. Konserwator zabytków się nie zgadza

2023-11-14 10:27

Pod koniec października po 19 miesiącach zakończyła się budowa dwóch nowych mostów Chrobrego pomiędzy Sępolnem a Swojczycami. Aktualnie miasto zastanawia się nad wyburzeniem starych mostów tłumacząc się, że przeprawa jest w fatalnym stanie technicznym. Konserwator zabytków nie zgadza się jednak z takim pomysłem.

Budowę zabytkowych Mostów Chrobrego rozpoczęto na początku XX w., a otwarto je w 1917 r. Przeprawa jedna została uszkodzona podczas oblężenia Festung Breslau w 1945 r. i odbudowano je dopiero po wojnie. 

28 października 2023 r. nastąpiło natomiast oficjalne otwarcie nowych Mostów Chrobrego. Przeprawy nad kanałem przeciwpowodziowym i żeglugowym mają zarówno kierowcy, jak i rowerzyści oraz piesi. W przyszłości ma również jeździć tamtędy tramwaj na Swojczyce. 

Miasto chce wyburzyć zabytkowe Mosty Chrobrego. Konserwator zabytków się nie zgadza

Miasto zastanawia się aktualnie nad wyburzeniem starych Mostów Chrobrego. Tłumaczą to fatalnym stanem technicznym oraz ogromnymi kosztami utrzymania. 

- Jeżeli one zostaną, to potrzeba kolejnych kilkadziesiąt milionów złotych, tak naprawdę. Tutaj trzeba poczekać na te decyzje, bo one jeszcze nie zapadły. Są dwie opcje - albo zostają, albo je wyburzamy. Trzeciej drogi nie ma. Na pewno wyburzenie jest tańszym rozwiązaniem, pozostawienie ich bardzo drogim. Na pewno nas na to jako miasta dzisiaj nie stać, żeby zafundować sobie deptak za kilkadziesiąt milionów złotych - mówi PAP Bartosz Nowak, dyrektor komunikacji w spółce Wrocławskie Inwestycje. 

Do sprawy odniósł się również Dolnośląski Wojewódzki Konserwator Zabytków Daniel Gibski. W rozmowie z PAP podkreślił, że Mosty Chrobrego nie są wpisane do rejestru zabytków, ale są objęte ochroną konserwatorską i znajdują się w gminnej ewidencji zabytków. Przyznał również, że zamierza bronić starych mostów. 

- Moim zdaniem bardzo ciekawy obiekt inżynieryjny z początku XX w. Obiekt, który się wpisał w świadomość mieszkańców i krajobraz kulturowy tego terenu - mówi PAP Daniel Gibski. - Dostaję dużo sygnałów, że społeczność Wrocławia również chciałaby, żeby ta przeprawa jednak pozostała w jakiejkolwiek formie funkcjonalności. To może być ścieżka rowerowa, ciąg pieszo-rowerowy, być może nawet jakieś inne użytkowanie. Obciążenie mostu będzie mniejsze, więc myślę, że dostosowanie go do innej funkcji jest jak najbardziej możliwe. Jestem otwarty na dialog, bylebyśmy nie podchodzili do sprawy tak, że mamy nową przeprawę, więc z tego powodu tylko musimy zlikwidować starą. Bo to jest zmiana nieodwracalna - dodaje.