Koalicja Ratujmy Rzeki powstała w 2016 roku jako platforma współpracy organizacji społecznych, grup nieformalnych i osób, w tym ekspertów i naukowców na rzecz ochrony rzek i ich walorów przyrodniczych, naturalnej retencji, szerokiej skali renaturyzacji cieków, ochrony i przywracania ciągłości ekologicznej rzek , dostosowania planów rozwoju sektorów gospodarki (w tym żeglugi) do rzek. Na tę chwilę do KRR należy 49 organizacji oraz 35 osób i przedstawicieli grup nieformalnych.
Stop niszczeniu Odry
Mimo głosów sprzeciwu naukowców, polskich i niemieckich organizacji ekologicznych, skarg do Komisji Europejskiej, listów kierowanych do premiera polskiego rządu oraz władz Banku Światowego zaangażowanego w sprawę finansowo, realizowany jest program regulacji Odry na potrzeby rozwoju żeglugi śródlądowej.
W 2015 roku, aby zdobyć środki finansowe w wysokości 1,3 mld USD, pochodzące z umowy i pożyczki Banku Światowego na to przedsięwzięcie, którego celem jest zapewnienie III klasy żeglowności Odry, polscy urzędnicy “ubrali je” w rzekome działania przeciwpowodziowe, do czego przyznali się w rozmowie z dziennikarzami Gazety Wyborczej.
W budżecie projektu zapisane jest dofinansowanie UE w wysokości ok 220 mln USD oraz pożyczka z Banku Rozwoju Rady Europy (CEB) w wysokości ok 330 mln USD.
Obecnie rzeka jest dewastowana pod pretekstem zapewnienia możliwości pracy zbyt dużych, zbudowanych niedawno i niedostosowanych do rzeki, lodołamaczy (nazwanych zresztą imionami wspomnianych urzędników).
Koalicja Ratujmy Rzeki, która od swojego powstania sprzeciwia się planom niszczenia Odry, wskazuje na następujące aspekty realizacji programu:
a) zwiększenie zagrożenia powodziowego na Odrze Granicznej wykazane przez polskich i niemieckich ekspertów;
b) niszczenie bezcennej przyrody i ekosystemów renaturyzującej się Odry, w tym licznych obszarów Natura 2000, sprzeczne z celami środowiskowymi Ramowej Dyrektywy Wodnej UE;
c) nonsens ekonomiczny sztucznego kreowania konkurencji dla tańszych, ekologicznych i mających potencjał rozwojowy przewozów kolejowych;
d) przebudowa Środkowej Odry w drogę wodną III klasy spowoduje dodatkową emisję ok. 0,9- 1 mln ton CO2 , co przyczyni się do pogłębiania kryzysu klimatycznego.
- Odra to przyroda i ludzie. Potrzebujemy racjonalnego wsparcia infrastruktury turystycznej oraz rekreacyjnej, uwzględniającej wymogi ochrony bezcennej i wyjątkowej przyrody doliny Odry, a także współpracy międzynarodowej biorącej pod uwagę zmiany klimatyczne, zwiększone ryzyko powodzi i susz w dorzeczu Odry – podkreślają przedstawiciele Koalicji Ratujmy Rzeki.
KRR apeluje do Komisji Europejskiej o wycofanie się z finansowego wspierania regulacji Odry, co według nich będzie zbieżne z polityką Zielonego Ładu dla Europy oraz odpowiedzią na kryzys klimatyczny i ekonomiczny wywołany pandemią COVID-19.
Petycja jest polską odpowiedzią na szczegółową petycję w tej sprawie, przygotowaną przez mieszkańców Brandenburgii i skierowaną do polityków niemieckich.
Polecany artykuł: